Salgın süreci, günlük yaşamda uyum problemleriyle karşılaştığımız ve yeni kurallarla tanıştığımız bir süreç oldu. Yetişkinlerin dahi uyum sağlamakta güçlük yaşadığı bu sürece çocukların adapte olması da zorlayıcı olabilir. Özellikle salgından sonra okula uyum sürecinin uzayabileceği ve sürecin sabır gerektirdiği unutulmamalıdır. Ebeveynler bu süreçte aşağıda yer alan önerilere dikkat edebilirler.
> Okulların açılması, öğrencileri ve aileleri sevindirirken bir yandan da kalabalık ortamlarda bulunan çocukların sağlığı ve ailelerin kendi sağlıkları ile ilgili kaygılarının artmasına neden oldu. Ebeveynlerinin çeşitli kaygıları, çocukların da kaygılanmasına ve okulda vakit geçirirken birtakım endişelere, farklı davranışlara ve özellikle iletişim sorunlarına neden olabilir. Bu problemler çocuğun yaşamını önemli derecede etkileyebilir. Ebeveynler okulda tedbirlerin alındığını ve kuralların olduğunu çocuklara anlatmalı, kurallara uyulmasının bireysel ve toplum sağlığı için önemini belirtmelidir.
> Ebeveynler çocukların yaz tatili, yarıyıl tatili ve hatta hafta sonu tatili sonrasında bile okula uyumda zorlanabildiklerini unutmadan bu süreçte destekleyici olmalılar. Okuldan uzak kaldıkları ve rutinin bozulduğu bu süreçten sonra okula dönüşteki yeni düzene alışmak bir süreliğine çocukları zorlayabilir.
> Ebeveynler yüz yüze eğitime geçiş aşamasında çocuklarının yanında olduklarını ve onlara sabırla yaklaştıklarını hissettirmeliler. Salgın nedeniyle okulda alınan önlemlere uyarak güvende kalabilecekleri ve kontrolün kendilerinde olduğu hatırlatılmalı.
> Çocuğunuzun endişeli olduğunu düşünüyor ve gözlemliyorsanız bunun nedenlerini sorun, endişelerini önemsediğinizi hissettirin. Bu duyguları hepimizin yaşadığını ve normal olduğunu açıklayın. Sizinle paylaşımda bulunmak istediğinde onu her zaman dinleyeceğinizi hatırlatın.
> Salgın ve tatil dönemi sonrasında çocuklar uyku düzensizliği yaşayabilirler. O nedenle evde uyku rutini oluşturulmalıdır. Uyku saatini belirledikten sonra, yatmadan 1 saat önce diş fırçalama, kitap okuma, pijama giyme, yatağa girme gibi uyku rutinleri oluşturmak uykuya kolay geçişi sağlayacaktır.
> Rutin oluşturmak ve uymak öğrenciler için kolaylaştırıcı olur. Okul dönüşünde gününün nasıl geçtiğini, onu mutlu eden veya üzen olayların olup olmadığını sorarak sohbet etmek, dinlenme ve yemek saatine hazırlanmak, ders tekrarı yaparak ödevlerle ilgilenmek, hobilere vakit ayırmak ve uyku saatinde uykuya geçmek gibi rutinler oluşturulabilir. Ailedeki her bireyin gününden bahsettiği konuşmalar aile bağlarını güçlendirir ve aile içi iletişimi destekler. Böylece ebeveynler de olası sorunlara büyümeden çözüm bulabilirler. > Bu süreçte çocuklar evde telefon, tablet, bilgisayar ve televizyon ile normalden daha fazla vakit geçirmiş oldular. Uzaktan eğitim sürecinde olunması da bunu etkileyerek ekran süresinin uzamasına neden oldu. Okulların açılması, ekrandan ve ev alışkanlıklarından uzaklaşarak okul düzenine tekrar alışmayı gerektirdi. Çocuklarla bu süreçler hakkındaki duygu ve düşünceleri paylaşmak, dinlemek ve anlamaya çalışmak, çocuktaki yalnızlık hissini azaltıp rahatlamasını sağlar. Ayrıca teknolojik aletlerle geçirilen zaman çocuklarla birlikte planlanmalı, öncelikle yerine getirmesi gereken sorumlulukları olduğu hatırlatılmalı ve ekran süresinin kontrol altında tutulması gerektiği belirtilmeli. Ebeveynler veya çocuklar bu süreçte yardıma ihtiyaç duyarlarsa Okul Rehberlik Servisinden ve öğretmenlerden yardım isteyebilirler. Sağlıklı ve mutlu günler dileğiyle.
Adres:
KUTLUDÜĞÜN MAH. OKUL. SK. KUTLUDÜĞÜN ORTAOKULU BLOK NO: 2 MAMAK / ANKARA
Telefon
3125975050